Een onderzoek van de Australische overheid wijst uit dat consumenten die wel eens illegaal films of muziek downloaden méér uitgeven aan legale films, games en muziek, vergeleken met mensen die nooit illegaal downloaden. Australiërs staan in de top illegale downloaders ter wereld.

Dat schrijft ZDNet. Volgens het onderzoek geven mensen die wel eens illegaal downloaden bijvoorbeeld gemiddeld bijna 200 Australische dollar per kwartaal uit aan muziek, tegen 126 dollar voor Australiërs die nooit illegaal downloaden, en 87 dollar voor Australiërs die alleen maar illegale inhoud consumeren.

Cd gratis downloaden, maar wel betalen voor live-optreden

Die laatste categorie roept de vraag op: hoe kun je 100 procent illegaal muziek consumeren, en er toch nog geld aan kwijt zijn? Antwoord: omdat het Australische onderzoek ook bijvoorbeeld concertbezoek meerekent. “Voor zowel muziek als films geldt dat het merendeel van de gemiddelde bedragen niet werd uitgegeven aan digitale dan wel tastbare exemplaren”, staat in het rapport. “Qua muziek gaat het vooral om concerten en optredens, en qua films om bioscoopbezoek.”

De Australische overheid constateerde dat 86 procent van de mensen die muziek, games, films of televisie consumeerde, dat gratis deed. Daarmee betaalt 52 procent van de internetgebruikers in Australië niet voor deze media. De onderzoekers tekenen er wel bij aan dat er niet altijd sprake hoeft te zijn van overtreding van copyright. In het eerste kwartaal van 2015 laadden Australiërs 95 miljoen illegale films van internet af.

Boot uit Hollywood doet er lang over

Daarmee steken Australiërs slecht af tegen de Britten, die een paar jaar geleden aan een vergelijkbaar overheidsonderzoek werden onderworpen.

Eén van de verklaringen is dat Australië lang verstoken bleef van diensten als Netflix (pas sinds maart beschikbaar) en dat het lang duurt voordat Amerikaanse films in Australische bioscopen verschijnen.

Het Australische ministerie van Communicatie liet daarom weten dat de beste manier om piraterij te bestrijden, is om te zorgen dat inhoud makkelijk, op tijd en betaalbaar beschikbaar is voor consumenten.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl